INFRASTRUCTUURKWALITEIT OP MAAT

Verbindend

Infrastructuurkenmerken die passen bij een verbindende OV-route:

▪ Bussen ondervinden minimaal oponthoud door ander verkeer:

• op wegvakken met behulp van busstroken naast de rijbaan op trajecten die gevoelig zijn voor oponthoud;

• op kruispunten met behulp van prioriteit bij verkeerslichten, infrastructuur om wachtrijen te passeren en voorrangsregelingen;

• Hoewel ongewenst, maar wanneer toch rotondes worden toegepast, is het belangrijk dat deze zorgen voor een soepele doorstroming van de bus via bochtverbreding, berijdbare rammelstroken en/of businfrastructuur bij de rotonde die op- en afrijden van de rotonde vergemakkelijkt.

▪ Fietsers en bussen hebben elk hun eigen plaats op de weg (bijvoorbeeld een fietsstrook), zodat bussen fietsers veilig kunnen inhalen.

▪ Snelheidsremmende maatregelen zijn zodanig vormgegeven dat deze niet of nauwelijks het rijcomfort van de bus beïnvloeden.

▪ Haltes bevorderen de doorstroming en het rijcomfort voor het OV, veelal via haltes aan de rijbaan.

Ontdek praktijkvoorbeelden met dit kwaliteitsniveau

De Oranjestraat in Rijssen is voorzien van enkele rotondes. Hier rijdt in de normale situatie geen bus, maar bij omleidingen is deze route wel geschikt voor...
Op de Burgemeester De Vlugtlaan is de maximumsnelheid verlaagd naar 30 km/h, maar bussen op de naastgelegen OV-baan zijn hier van uitgezonderd. Zo blijft de...
Om van de Kralingse Zoom links af te kunnen slaan richting de Abraham van Rijckevorselweg is een linksafstrook voorzien voor het verkeer. Het verkeer op dit...
Op de Sweelincklaan in Nieuwegein rijdt de bus mee met ander verkeer. Om de snelheid van het verkeer te beperken zijn drempels als snelheidsremmende maatregel..
De bushalte Statenlaan in Roden is gelegen voorbij de rotonde. Daarbij is de haltekom niet aan de rijbaan gesitueerd, maar met behulp van een korte busbaan...
Op de Eindhovenseweg in Aalst zorgt verkeersdrukte geregeld voor oponthoud: in de ochtend richting Eindhoven, in de middag in omgekeerde richting. In het mid...