INFRASTRUCTUURKWALITEIT OP MAAT

Verbindend

Infrastructuurkenmerken die passen bij een verbindende OV-route:

▪ Bussen ondervinden minimaal oponthoud door ander verkeer:

• op wegvakken met behulp van busstroken naast de rijbaan op trajecten die gevoelig zijn voor oponthoud;

• op kruispunten met behulp van prioriteit bij verkeerslichten, infrastructuur om wachtrijen te passeren en voorrangsregelingen;

• Hoewel ongewenst, maar wanneer toch rotondes worden toegepast, is het belangrijk dat deze zorgen voor een soepele doorstroming van de bus via bochtverbreding, berijdbare rammelstroken en/of businfrastructuur bij de rotonde die op- en afrijden van de rotonde vergemakkelijkt.

▪ Fietsers en bussen hebben elk hun eigen plaats op de weg (bijvoorbeeld een fietsstrook), zodat bussen fietsers veilig kunnen inhalen.

▪ Snelheidsremmende maatregelen zijn zodanig vormgegeven dat deze niet of nauwelijks het rijcomfort van de bus beïnvloeden.

▪ Haltes bevorderen de doorstroming en het rijcomfort voor het OV, veelal via haltes aan de rijbaan.

Ontdek praktijkvoorbeelden met dit kwaliteitsniveau

De halte Willem Witsenstraat op de Leonard Springerlaan ligt voor de rotonde. De bus kan hier in een haltekom halteren zodat ander verkeer de wachtende bus...
De Prinsesseweg in Zandvoort biedt de bus een alternatieve toegang tot het centrum van Zandvoort ten opzichte van de route via de N201, de hoofdverbinding...
De Maria Montessorilaan vormt een belangrijke verbinding tussen het centrum en station van Dordrecht enerzijds en een cluster van scholen (Leerpark) en...
De Fanny Blankers-Koenlaan is een weg voor gemengd verkeer met een maximumsnelheid van 30 km/h. Voor fietsers zijn fietsstroken aangebracht. De halte is op...
De halte Roden Centrum is integraal ontworpen: de halte loopt naadloos over in het plein en de stedelijke omgeving. Op en rond het halteperron zijn...
Een busbaan langs de Regenboog ondersteunt de bediening van het noordoosten van Elst door openbaar vervoer. Waar het OV een verbindende functie heeft door de...