Infrastructuurkenmerken die passen bij een ontsluitende OV-route:
De inrichting ondersteunt de doorstroming van de bus, ondanks de aanwezigheid van ander verkeer;
Op kruispunten wordt een soepele doorstroming geborgd met prioriteit voor het OV bij verkeerslichten en voorrangsregelingen;
Op rotondes die aangepast zijn voor een soepele doorstroming van de bus via bochtverbreding en berijdbare rammelstroken.
Bussen en fietsers kunnen de rijbaan delen mits er in de vormgeving aandacht is voor een veilige verkeersafwikkeling, bijvoorbeeld door voldoende
Ruimte voor bussen om fietsers veilig in het halen
Snelheidsremmende maatregelen zijn beperkt aanwezig en qua locatie en vormgeving zo ingericht dat voor OV een minimaal verlies van reistijd en comfort ontstaat.
Haltes waarborgen de doorstroming en het rijcomfort voor het OV, via haltes aan de rijbaan of met haltekommen waar soepel in- en uitrijden mogelijk is.
Wanneer er veel busbewegingen via de route plaatsvinden kan door de menging met ander verkeer de soepele doorstroming en veiligheid onder druk komen te staan. Dan kan het nodig zijn de weginfrastructuur in te richten volgens de principes van een ‘verbindende OV-route’.
Ontdek praktijkvoorbeelden met dit kwaliteitsniveau
De perrons van de bushalte Prins Bernhardlaan zijn direct aan de rijbaan bovenop een lang plateau (langer dan 18 meter) aangelegd. De bus ondervindt daardoor...
Door de wijk Overhees in Soest rijdt lijn 70, o.a. over de Di Lassostraat en Willaerstraat. In deze straten zijn kleine aanpassingen in het wegprofiel gedaan...