← Alle praktijkvoorbeelden bekijken
PRAKTIJKVOORBEELD

Prins Bernhardlaan

Utrecht
Provincie Utrecht
Frequentie
9
-
16
x per uur
Dwarsprofiel (meters):
Lijn(en):
Prins Bernhardlaan
Utrecht
No items found.

Beschrijving van het ontwerp

De perrons van de bushalte Prins Bernhardlaan zijn direct aan de rijbaan bovenop een lang plateau (langer dan 18 meter) aangelegd. De bus ondervindt daardoor nauwelijks hinder van deze snelheidsremmer, terwijl autoverkeer gedwongen wordt met gepaste snelheid te passeren. Dankzij de brede middenberm kunnen auto’s halterende bussen niet inhalen, wat de verkeersveiligheid bevordert.

Doordat de bus geen haltekom in en uit hoeft te maneouvreren en de weg voor de bus bij vertrek inmiddels ‘leeg’ is, komt dit doorstroming van de bus ten goede. De fietspaden liggen achter de haltes waardoor fietsers niet in conflict komen met halterende bussen. Afhankelijk van het aantal reizigers en fietsers kan eventueel besloten worden een hekwerk tussen halteperron en fietspad te voorzien om reizigers richting een oversteek te geleiden

Andere praktijkvoorbeelden in dezelfde regio

Provincie Utrecht
De perrons van de bushalte Prins Bernhardlaan zijn direct aan de rijbaan bovenop een lang plateau (langer dan 18 meter) aangelegd. De bus ondervindt daardoor...
Provincie Utrecht
Op de Sweelincklaan in Nieuwegein rijdt de bus mee met ander verkeer. Om de snelheid van het verkeer te beperken zijn drempels als snelheidsremmende maatregel..
Provincie Utrecht
De vrijliggende businfrastructuur op de Vleutenseweg ondersteunt een snelle OV-verbinding tussen Leidsche Rijn en het centrum van Utrecht. Bij de reconstruct...