De Graafsweg in Nijmegen is medio 2021 heringericht. Daarbij is een gedeelte van het oorspronkelijke profiel van 2x2-rijstroken versmald en omgezet naar een profiel van 2x1-rijstroken met een busstrook stadinwaarts. In omgekeerde rijrichting biedt een aparte busstrook minder meerwaarde doordat daar minder oponthoud ontstaat door ander verkeer. Deze herinrichting met een betere positie voor de bus ondersteunt de realisatie van hoogwaardig openbaar vervoer en is om die reden ook gesteund met provinciale subsidie.
Daarnaast was het doel van de herinrichting het begrenzen van de capaciteit voor autoverkeer, ten gunste van de leefbaarheid in de stad en omwondenden. Evaluatie wijst op een lichte afname van de verkeersintensiteiten op de Graafseweg. Op omliggende en parallelle routes laten de verkeersintensiteiten een gelijkblijvend niveau tot lichte afname zien. De verkeersafwikkeling toont een lichte afname van de reistijd: het effect van de reconstructie is daarmee gunstiger dan vooraf werd verwacht.